Az internet, és a tömegkommunikációs eszközök robbanásszerű térhódításával már az iskolás korosztálynak is egyszerre tömérdek információt kell feldolgoznia, értelmeznie. Átalakultak társas kommunikációs szokásaink, egyre több időt töltünk virtuális terekben, ahol többféle személyiséget alakíthatunk ki és kezelhetünk, mindennapi tevékenységeinket pedig okostelefonok határozzák meg. Virtuális közösségeinkben újfajta, rövidített nyelvet használunk.
Manapság már szinte mindenki tisztában van a selfie fogalmával. A selfie-zés nem csak a fiatalok körében terjedt el, hanem egyre több felnőtt és híresség is ismeri. Miért olyan fontos számunkra önmagunk dokumentálása? Talán önigazolás vagy magabiztosság próbálgatása, népszerűség keresés, vagy egyfajta önkifejezés? Társas lét vagy közösségi magány?
Ilyen és hasonló kérdésekre keresik a választ a kiállításon látható diákok és kortárs művészek munkái, és mi is ezeket a felvetéseket járjuk körül a foglalkozásainkon.
Ajánlott korosztály: általános és középiskolás tanulók számára
Választható foglalkozások:
• ÉN ÉS A VILÁG — MILYEN VAGYOK, AMIKOR… (7 éves kortól)
Miközben játékos módon ismerkedünk a kiállítással okostelefon formájú leporellót készítünk rajzolással és kollázs technikával a következő témákban:
Én: a kedvenc ruhámban, kedvenc ételemmel, kedvenc állatommal, amikor rosszcsont vagyok, amikor valami jót teszek, amikor örülök, amikor bosszús vagyok (egyéb érzelmek) stb.
• ÁTVÁLTOZTATÓ LAPOZÓ (7 éves kortól)
Egy rövid interaktív tárlatvezetés során beszélgetünk az átváltozásról: Milyen átalakulásra képesek az állatok? És az emberek hogyan képesek megváltoztatni a külsejüket? Vagy akár a belsőjüket? Milyen átalakulásokat látunk a kiállításon? Hogyan változtatjuk meg kinézetünket az interneten? Kinek a bőrébe bújnánk legszívesebben?
• PROFILBÓL (11 éves kortól)
Egy rövid interaktív tárlatvezetés keretében beszélgetünk a selfie-jelenségről, „őstörténetéről”: a korai festők önarcképétől elindulva igyekszünk megkeresni a legkorábbi fényképezőgéppel készült „selfie-t”. Szót ejtünk a virtuális karakterekről, virtuális profilokról is. Képzeljük el, mi lett volna, ha nagy hadvezéreink, költőink, művészeink, tudósaink számára is elérhető lett volna a mai tömegkommunikáció? Vajon hogyan nézne ki Zrínyi Miklós közösségi oldala? Milyen szelfit készítene Szinyei Merse Pál? Kit és mit lájkolna Körősi Csoma Sándor? Milyen online felületeket, applikációkat használnának a közös munkához a Nyugat munkatársai? A foglalkozáson fiktív keretbe ágyazva, de valós adatokat és történéseket felhasználva ismerjük meg a „nagy magyarok” egy másik oldalát is, miközben digitális felületeket hozunk létre nem digitális alapanyagokból.
• TIMELINE – (12 éves kortól)
Minden nap időfolyamok tömkelegével találkozunk a Facebookon. Kapcsolatok, életesemények, helyszínek és dátumok összefüggő rendszerében jelenik meg előttünk egy-egy ember élete. A fiatalok által jól ismert timeline rendező elvével, jeleivel, esztétikájával hasznosítható a tanulásban is: segít rendszerezni a tanultakat egy témazáró előtt és új összefüggésekre mutat rá.
A foglalkozások részletes leírása letölthető INNEN!
A foglalkozás során fényképeket is készítünk, a szolgáltatás igénybevételével a résztvevők hozzájárulnak ahhoz, hogy a felvételeken szerepeljenek. A felvételeket a Galéria kommunikációs anyagaiban, sajtómegjelenései során használja fel.