VIMM31

Digitális tananyagfejlesztés a Vizuális kultúra tantárgyhoz

2020.02.01. – 09:00

Szeretettel várunk minden érdeklődőt a Vizuális Mesterpedagógus Műhely (VIMM) 31. alkalmára, amelyet 2020. február 1-jén tartunk!

Téma: Digitális tananyagfejlesztés a Vizuális kultúra tantárgyhoz

A bemutató az online használatra készülő, új, vizuális kultúra tankönyvek fejlesztésének folyamatát, céljait és eddigi eredményeit ismerteti. A tankönyvek szerkesztői azt a célt tűzték maguk elé, hogy segítsenek a digitális eszközökhöz illő pedagógiai módszert találni a vizuális kommunikáció fejlesztésében.

Mit nyújtanak ezek a tankönyvek a gyerekeknek?

  • A leckék a gyerekek életvilágából, vizuális tapasztalataiból indulnak ki: felvetnek egy életközeli témát, egy közismert jelenséget, és azt körbejárják.
  • Kulcsszerepet szánnak az alkotásnak: egyrészt az alkotás öröméért, másrészt  azért, hogy a tanulók munka közben mélyebben megismerjék koruk vizuális jeleit, ezek használati lehetőségeit és értelmezési tartományát. 
  • Bár a diákok nem tudják, az életre készítik fel őket, amikor egy feladatot kapnak, ehhez pedig forrásanyagot, hiszen a  forrásalapú alkotómunka szimulálja leghívebben a mai munkahelyzeteket.
  • Kapukat nyitnak ki előttük, mintákat mutatnak nekik: megmutatják, hogy a legkreatívabb művészek hogyan nyúltak az adott témához.

Mit nyújtanak a tanároknak?

  • Művészettörténet helyett egy tematikus tankönyvet, mely tudatában van, hogy a gyerekek nem érdeklődnek feltétlenül a művészet iránt: az érdeklődésüket fel kell kelteni iránta.
  • Sok-sok tanóra kidolgozott forgatókönyvét nyújtják, bőséges választékkal, alternatívákkal, a fókuszukban több, részletesen kimunkált, forrásanyaggal kiegészített feladattal.
  • Számba veszik a diákok környezetét alkotó vizuális jeleket, műfajokat, műveket, és segítenek azokat értelmezni, saját organikus fejlődésükben látni, kultúrtörténeti-művészi dimenzióikat is észrevenni.
  • Végül, de nem utolsósorban, a kanonikus műveket (s velük alkotóikat) nem tekintélyelvű módon mutatják be, hanem egy-egy téma kezelésének legszínvonalasabb mintáiként.

Programterv:

09:30-09:55 A projekt rövid bemutatása: a digitális Vizuális kultúra tankönyvek fejlesztésének célja, a koncepció és a leckeséma összefoglalása (előadó: Törőcsik Katalin)

09:55-10.00 Egy oktatófilm levetítése

10:00-10:15 Vizuális kultúra 7. tankönyv 1. „Találd ki magad felnőttként!” című leckéjének bemutatása (előadó: Zsembery Borbála)

10:15-10:20 Egy oktatófilm levetítése

10:20-10:35 Vizuális kultúra 7. tankönyv 11. „Virág vagy gaz?” című leckéjének bemutatása (előadó: Szerecz György)

10:35-10:40 Egy oktatófilm levetítése

10:40-11.00 Vizuális kultúra 7. tankönyv 17. „Hol laktak ők?” című leckéjének bemutatása (előadó: Dani-Pallósi Ágnes)

11.00-11:20 szünet

11:20-11:35 Vizuális kultúra 7. tankönyv 21. „A műalkotások megváltoztatják a tereket” című leckéjének bemutatása (előadó: Paál Zsuzsanna)

11:35-11:40 Egy oktatófilm levetítése

11:40-12.00 Beszélgetés: a hallgatóság kérdései, észrevételei

12:00-12:30 Egy alkotófeladat megvalósítása a 13. „Nagyvadak közelről” című leckéből: a “Kihalt állatok memóriajáték” elkészítése csoportmunkában

Szeretettel várunk minden érdeklődőt!

Facebook esemény

Időpont: 2020. február 1. szombat, 9:00-12:30

Helyszín: Deák 17 Gyermek és Ifjúsági Művészeti Galéria – 1052 Deák Ferenc utca 17. I. em. kapucsengő: 7

Regsztráció: A programon való részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött. Regisztrálni itt lehet.

A Vizuális Mesterpedagógus Műhely korábbi előadásai megtekinthetőek a Deák17 Galéria Youtube csatornáján, itt.