A városban élünk nap mint nap, éppen ezért fontosnak tartjuk, hogy a gyerekek is tudatosan használják mindennapi környezetüket! Mindegyik foglalkozás előre egyeztetve kérhető adott tanórához, tananyaghoz is: vizuális kultúra, természetismeret, biológia, földrajz, történelem, társadalmi és állampolgári ismeretek, magyar nyelv-és irodalom, művészettörténet, dráma-tánc, mozgókép-és médiaismeret, filozófia, technika, életvitel és gyakorlat.
BUDAPEST MENTÁLIS TÉRKÉP
Foglalkozás arról, merre járunk a fejünkben Budapesten
Ajánlott korosztály: 5-12 éveseknek
Időigény: 45 perc- 1óra
Művészeti foglalkozás menete:
– A foglakozás során közös mentális térképet rajzolunk a fővárosról, melyet mindenki saját útvonalaival tölthet meg. Így megláthatjuk, valójában mennyit is érzékelünk a fővárosból. Az üresen maradt területeket megpróbáljuk emlékeink és fantáziánk segítségével felidézni, hogy egészében lássuk a várost.
– A térkép számunkra csak keret, amelyen keresztül a térkép kétdimenziós műfajával szemben a megismerés, a valóság határait feszegetheti.
A közigazgatásilag jól behatárolt Budapest nem csupán házakból, utakból, terekből és közművekből álló városi architektúra, hanem egy személyes és közösségi tér, egy emlékeket (akár történelmet), érzelmeket és kapcsolatokat megjelenítő hálózat is.
– Beszélgetés a mentális térkép fogalmáról, felhasználásáról (térhasználat, határok, tájékozódási pontok, csomópontok, biztonságos és veszélyes terek az elmében).
– Képzeletbeli kultúrtörténeti „séta” Kolozsváron és Budapesten!
Személyes kompetenciák fejlesztéséhez:
– ön- és világszemlélet
– kognitív készségek
– önkifejezés
– kreatív gondolkodás, problémamegoldó készség, figyelem és összpontosítás fejlesztése
MAKETTEZŐ WORKSHOP
Ajánlott korosztály: 8-14 éveseknek
Időigény: 1,5-2 óra
Művészeti foglalkozás menete:
– A makettezés a gyermekek elméleti és kézügyességi készségét is fejleszti.
– A gyerekek közösen ötletelnek funkcióról, anyaghasználatról, méretalkotásról, stílusokról, kiemelkedő kortárs építészeti makettek által is inspirálódva.
– Tervezés, anyagmegválasztás, formázás, kivitelezés, vegyes technikák, újrahasznosítás!
– A makettező workshopunkon újratervezhetik a gyerekek a közeli Erzsébet teret, de akár tanmenetbe is beleilleszthetjük (történelmi városok makettezése)!
Személyes kompetenciák fejlesztéséhez:
– Helyismeret, helyi kulturális értékek ismerete
– Építészeti és térképészeti alapismeretek, alaprajzolvasás ismerete.
– Épületelemzés az anyag, a rendeltetés és a forma összefüggéseivel
– Anyaghasználatban kreatív hulladékhasznosítás
– Papírművészeti, plasztikai és grafikai alapismeretek, térlátás fejlesztése
– Jó konstruáló készség, nyitottság, kreatív alkotó hozzáállás
– Kooperatív tanulási módszertan ismerete
VÁROS TESTKÖZELBŐL
Ajánlott korosztály: 10-18 éveseknek.
Időigény: 1-1,5 óra
Művészeti foglalkozás menete:
– A foglalkozás során drámapedagógiai elemekkel megjelenítjük Budapestet, ahol mozgunk.
– A várost, ahol nap, mint megtesszük ugyanazokat a sétákat. De vajon minden apró részletre emlékezünk-e?
– Lesz közlekedés és pihenés, tömeg és csendes utcák, iskolás gyerekcsoportok és munkába igyekvő elfoglalt felnőttek. Lesznek utcákat szegélyező fák, vagy épp csak hatalmas épületrengeteg, mindezt zajokkal, hangokkal, mozgással.
– Mindennapi városi szituációkat keltünk életre és értünk meg mélyebben.
Személyes kompetenciák fejlesztéséhez:
– Személyiség kibontakoztatása
– Asszociációs, improvizációs készség
– Nyitottság, kreatív alkotó hozzáállás
– Kooperatív tanulási módszertan ismerete
– Rugalmasság, kezdeményező készség
– Kommunikációs, szocializációs képességek
– Testi és térbeli biztonság javul
TERVEZZ VÁROST! VÁROSTERVEZÉS – PROJEKTMENEDZSMENT
Ajánlott korosztály: 14-18 éveseknek
Időigény: 1-1,5 óra
Művészeti foglalkozás menete:
– A csoportok feladata, hogy megtervezzék, felújítsák az Erzsébet teret. A csoport tagjai nemcsak terveznek, de különböző fogyasztói csoportokat is alkotnak, a csoportjuk igényeinek megfelelő teret hoznak létre.
– “Fogyasztói csoportok”: nyugdíjas, kismama/kisgyermekes család, 16-23 év közötti fiatal, vendéglátós, megrendelő/állam/főváros
– A csoportoknak össze kell állítani a nekik kiosztott/választott érdekcsoport igényeit és egy makettet készíteni a változtatásokról újrahasznosított anyagokból, majd prezentálni, megvitatni a többi érdekcsoporttal.
Személyes kompetenciák fejlesztéséhez:
– Nézőpont-váltás
– Tudatos városi tervezésbe és közösségi tervezésben való részvételt
– A projektmenedzsment skilleket is magáévá teheti
– Érvelés és vita képességének fejlesztése.
Mindegyik foglalkozás előre egyeztetve kérhető adott tanórához, tananyaghoz is: vizuális kultúra, természetismeret, biológia, földrajz, történelem, társadalmi és állampolgári ismeretek, magyar nyelv-és irodalom, művészettörténet, dráma-tánc, mozgókép-és médiaismeret, filozófia, technika, életvitel és gyakorlat.
A FOGLALKOZÁSOK LEÍRÁSA LETÖLTHETŐ INNEN!
A foglalkozás során fényképeket is készítünk, a szolgáltatás igénybevételével a résztvevők hozzájárulnak ahhoz, hogy a felvételeken szerepeljenek. A felvételeket a Galéria kommunikációs anyagaiban, sajtómegjelenései során használja fel.